Förslaget: Gör det långsammare att tanka fossila bränslen

Att tanka bensin och disel ska gå betydligt långsammare

Volkswagen Atlas 2023 Press
Foto: Pressbild från Volkswagen

Ett nytt, minst sagt oväntat förslag från den amerikanska elbilslobbyn har väckt debatt: sänk hastigheten på bensinpumparna – så att det tar längre tid att tanka en bil med fossilt bränsle.

Viktigt att veta

  • Förslaget kommer från Jo Borrás på elbilstidningen Electrek.
  • Syftet är att sänka tankhastigheten från 38 till 10 liter per minut.
  • En Ford F150 skulle ta 12 minuter att tanka i stället för 4.
  • EPA införde redan 1993 en liknande begränsning, som kan användas som förebild.
  • BP:s kundchef Emma Delaney menar att snabbladdning snart överträffar bensintankning i hastighet.
  • Idén kan öka försäljningen i bensinstationernas butiker, som står för merparten av vinsten.

Tanken är att frustration och köer vid macken ska få fler att överväga elbil i stället. Förslaget kommer från Jo Borráspå elbilstidningen Electrek, som menar att det är dags att ”vända spelet” till elbilarnas fördel.

– Om det tar fyra gånger så lång tid att tanka bensin, blir elbilar plötsligt mer attraktiva, skriver Borrás i sin artikel.

Han föreslår att flödet från dagens 38 liter per minut ska sänkas till 10 liter per minut – samma nivå som redan reglerades av USA:s miljömyndighet EPA under 1990-talet.

Fyra gånger långsammare – fler elbilar?

Med dagens pumpar tar det drygt fyra minuter att fylla en Ford F150 med 136 liter bränsle. Om Borrás idé blir verklighet skulle samma tankning ta över tolv minuter.

Det skulle innebära betydligt längre köer på bensinstationerna – särskilt i de så kallade blå delstaterna, där elbilsutbyggnaden går snabbare.

Borrás argumenterar för att oljebolagen ändå skulle tjäna på idén. Längre stopp betyder att fler kunder går in i butiken, vilket redan står för över 60 procent av intäkterna på många stationer.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av snabbladdare för elbilar i rekordfart. Enligt Emma Delaney, kundchef på BP, närmar sig punkten då det går snabbare att ladda en elbil än att tanka bensin.

– Vi är på väg mot en punkt där laddning faktiskt blir mer effektiv än tankning, säger hon till Reuters.

Reaktionerna: ”Briljant – eller bisarrt”

Förslaget har fått delade reaktioner. Kritiker menar att det är ett absurt sätt att påtvinga omställningen, medan andra ser det som ett kreativt verktyg för att minska utsläppen utan dyra statliga subventioner.

Miljöförespråkare ser en symbolisk poäng i att vända bilistens bekvämlighet mot sig själv – ju längre tid man står och väntar, desto mer attraktiv blir idén att ”tanka hemma” med en laddsladd.

FAQ

Är detta ett seriöst förslag?

Idén kommer från en opinionsartikel och är inte en officiell plan – men den har fått uppmärksamhet bland elbilsentusiaster och miljödebattörer i USA.

Skulle långsammare tankning verkligen påverka omställningen?

Möjligen. Förslaget bygger på att köer och väntetid ska skapa frustration och få fler att överväga elbil – där laddningen kan ske hemma.

Skulle det gälla hela USA?

Borrás nämner främst ”blå delstater” – delstater som redan har klimatmål och är mer positiva till elbilar.

Varför skulle oljebolag stödja idén?

De tjänar redan mer pengar på butiksköp än på själva bränslet. Längre stopp kan öka den delen av intäkterna.

Kan elbilar snart laddas snabbare än man tankar?

Enligt BP och flera andra aktörer är vi mycket nära den punkten, särskilt med nästa generations snabbladdare och 800V-batterisystem.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.