Har din Chromecast slutat att fungera med en ilsket rött blinkande lampa som indikerar att något är fel? Här är lösningen på problemet!
Innehåll
Därför lyser eller blinkar lampan rött
Det finns flera anledningar till att lampan på din Chromecast kan blinka rött. Vanligtvis indikerar en pulsande röd lampa att en uppdatering pågår.
Om du låter Chromecasten vara och är ansluten till internet kommer den att uppdatera och du kommer att kunna använda den igen när uppdateringen är klar.
En fast röd lampa indikerar att det har uppstått ett fel och du kan behöva starta om eller återställa din Chromecast för att åtgärda problemet. Om lampan pulserar rött under en längre tid eller om TV-skärmen är svart indikerar det också att ett fel har uppstått.
I det fallet kan det vara nödvändigt att prova olika åtgärder, till exempel att starta om Chromecasten, prova en annan HDMI-port eller kontakt Google support för ytterligare hjälp.
Lästips: Fixa en Chromecast som blinkar vitt (guide)
Färgerna som lampan kan visa på din Chromecast
Lampan på din Chromecast kan lysa i olika färger för att indikera olika saker om enhetens status. Här är en kort sammanfattning av vad de olika färgerna på lampan på din Chromecast betyder:
- Orange: Din Chromecast söker efter ett Wi-Fi-nätverk att ansluta till.
- Vit: Din Chromecast är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk och är redo att användas.
- Gult: Din Chromecast försöker ansluta till ett Wi-Fi-nätverk.
- Rött: Din Chromecast genomgår en uppdatering eller det har uppstått ett fel med enheten.
- Blått: Din Chromecast strömmar innehåll.
Specialfärger
- Rosa: Chromecast-enheten är sannolikt fast i en så kallad boot-loop vilket betyder att något har gått fel i mjukvaran så att den försöker starta om hela tiden i en ändlös loop. Starta om din Chromecast genom att bryta strömmen.
- Blinkande orange: Chromecast-enheten tar emot en uppdatering till mjukvaran eller kör diagnostik. Vänta tills lampan lyser vitt innan du använder den. Om lampan fortsätter blinka orange under en längre tid – starta om din Chromecast.
Observera att det här är en allmän översikt och att det kan finnas andra situationer där lampan på din Chromecast lyser i andra färger. Om du vill ha mer detaljerad information kan du titta i Chromecastens användarhandbok eller på Googles webbplats.
Tips: Här prisjämför din din nya Chromecast
Så fixar du en Chromecast med röd lampa
Så här åtgärdar du en Chromecast som inte slutar blinka rött, har en svart skärm eller har en fast röd LED-lampa:
Vänta på att Chromecast-uppdateringen ska slutföras
Din Chromecast uppdateras ibland i bakgrunden när du inte använder den. Om du ser en bild på från din Chromecast till din TV och det INTE är en svart skärm så installeras sannolikt en uppdatering.
Använd inte din Chromecast och starta absolut inte om den genom att bryta strömmen. Låt den vara ansluten till din TV och strömförsörjning och vänta på att uppdateringen slutförs.
Starta om Chromecasten
Koppla ur Chromecasten från strömmen och låt den vara urkopplad i minst en minut. Sedan kopplar du in den igen och kontrollerar om den fungerar.
Det här är en praktisk universallösning som fixar många knepigheter med många olika typer av prylar, även din Chromecast.
Att starta om enheten rensar minnet och stoppar olika appar och processer som kan ha fastnat eller som gör att mjukvaran kraschar.
OBS: Om den röda lampan börjar blinka igen kan Chromecasten försöka slutföra en uppdatering som tidigare misslyckades. Låt den arbeta ett tag och gå sedan vidare till nästa steg om den inte börjar fungera.
Prova en annan HDMI-port
Koppla ur Chromecasten från TV:n och sätt in den i en annan HDMI-port. Om alla dina HDMI-portar används, koppla ur en av dina enheter och använd den HDMI-porten för att testa din Chromecast.
Det är inte helt ovanligt att två enheter som ansluts via HDMI slutar att prata med varandra, lite som ett surt gammalt par som varit gifta i många år. Den ena parten vägrar helt enkelt prata med den andra.
Ofta fixas problemet bara genom att dra ur HDMI-sladden och ansluta den igen, ibland i en annan port.
Prova en annan HDMI-kabel
Om du använder en HDMI-förlängningskabel, prova en annan. HDMI-kabeln kan ha utvecklat problem som stör HDCP, i vilket fall att byta kabel kommer att lösa problemet.
Anslut Chromecasten direkt till en HDMI-port
Om du använder en HDMI-förlängningskabel, ta bort den och försök ansluta Chromecasten direkt till din TV. Om den inte får tillräckligt starkt Wi-Fi-signal behöver du skaffa en ny HDMI-förlängningskabel som inte orsakar HDCP-fel.
Prova en annan TV eller skärm
Koppla ur Chromecasten från din TV och anslut den till en annan TV. Om du inte har en andra TV kan du ansluta den till en datorskärm så länge den har en HDMI-port.
Kontrollera WiFi-signalen
Om din Chromecast använder WiFi så måste du kontrollera signalen så att den är bra nog för din enhet.
En dålig WiFi-signal betyder att hastigheten kan vara för låg för att enheten ska kunna ladda ner uppdateringar, strömma media och dylikt. Det kan också betyda att enheten, i värsta fall, hängder sig om den inte kan ladda ner saker snabbt nog.
För att se om din Chromecast har WiFi-problem så använder du routerns webbgränssnitt eller mobil-app för att se WiFi-styrkan. Exakt hur du gör beror på routermodell du har.
Gör relevanta inställningar i routern för att matcha vad din Chromecast behöver för en snabbare och stabilare anslutning.
Återställ fabriksinställningarna på Chromecasten
Om inget annat fungerar kan att återställa Chromecasten till fabriksinställningarna lösa problemet. Efter att du har återställt den behöver du ställa in och uppdatera Chromecasten igen.
Tänk på att en fullständig återställning raderar allt innehåll på enheten. Det betyder att alla eventuella appar och inställningar du har gjort måste göras igen.
Så här återställer du din Chromecast till fabriksinställningarna.
Kontakta Google support eller butiken
Om Chromecasten fortfarande inte fungerar efter att du har återställt den till fabriksinställningarna, kontakta Google för ytterligare hjälp.
Är enheten nyare än 3 år så kan du reklamera den hos butiken där du köpte den. Då använder du reklamationsrätten och kan i bästa fall få en helt ny enhet.
Tänk på att reklamationsrätten säger att butiken har bevisbördan för eventuell felhantering de första sex månaderna, därefter är det DIN skyldighet att bevisa att du inte har gjort fel för att kunna reklamera enheten.
Lämna ett svar
Visa kommentarer