Facebook sparkade ut två forskare som undersökte hur desinformation spreds på sajten. Nu kritiseras Facebook för tilltaget och hela situationen upplevs som mycket oroande enligt flera parter.
De två forskarna anklagades av Facebook för att göra så kallad “obehörig skrapning” av information. Ett tilltag som företaget menar kan äventyra användarnas integritet och är ett brott mot Facebooks användarvillkor.
Läs mer:
Ville skapa transparens kring annonser på Facebook
Forskarna heter Laura Edelson och Damon McCoy och är båda anslutna till New Yorks Universitys projekt ”Cybersecurity for Democracy”.
Målet för forskarna var att skapa transparens kring annonser på Facebook som sprider desinformation. Ett arbete som Facebook uppenbarligen inte uppskattade och snabbt stängde ner genom att helt sonika kasta ut forskarna från deras konton.
Och det är inte första gången som Facebook gett sig på Laura och Damon. Bara veckorna före presidentvalet i USA under 2020 så fick de båda forskarna ett hotbrev från Facebook där de ombads att sluta använda skrapningsverktyget Ad Observer och ta bort sina rapporter från internet.
“Under flera år har vi använt det här för att hitta systematiska felaktigheter i Facebook Ad Librare, identifiera desinformation i politiska annonser […] och för att studera Facebooks uppenbara förstärkning av desinformation”, sade Laura Edelson på Twitter.
Genom att stänga de båda forskarnas konton så kapade Facebook tillgången till data för många andra forskare och journalister som får sin information från samma källa. Bland annat information om desinformation kring vaccin som ingår i Virality Project och många andra projekt.
Läs mer:
Senatorer & Mozilla höjer skarp kritik mot Facebook
Kritiken mot Facebook har efter nedstängningen varit hård. Bland annat har amerikanska senatorer höjt rösterna och fördömt Facebooks handling. Inte minst då Facebook haft stora problem med integriteten i många år, även självförvållade för egna ekonomiska syften.
Även Mozilla har kritiserat tilltaget och försvarar tillägget Ad Observer som användes. Enligt företaget reviderade de Ad Observer två gånger innan tillägget släpptes i tilläggsbutiken till webbläsaren. Mozillas säkerhetschef säger också att Facebooks påståenden är helt grundlösa.
We decided to recommend Ad Observer because our reviews assured us that it respects user privacy and supports transparency. It collects ads, targeting parameters and metadata associated with the ads. It does not collect personal posts or information about your friends. And it does not compile a user profile on its servers. The extension also allows you to see what data has been collected by visiting the “My Archive” tab. It gives you the choice to opt in to sharing additional demographic information to aid research into how specific groups are being targeted, but even that is off by default.
Marshall Erwin på Mozilla om Ad Observer
Ad Observer används bland annat för att samla följande information:
- Namnet på annonsören
- Annonsers text, bild och länk
- Information från Facebook om hur varför annonsen visades
- Tidpunkten när annonsen visades
- Webbläsarens språkinställning
Däremot så sparar Ad Observer INTE följande information:
- Användarens unika ID-nummer på Facebook
- Namn, födelsedatum, vänlistor, etc.
- Användarens interaktion med annonser
Läs mer om Ad Observer på den officiella webbsajten.
Lämna ett svar
Visa kommentarer