Facebook kritiseras för oseriösa annonser – nu säger Konsumentverket att de tänker reagera efter flera anmälningar mot det sociala nätverket. Anmälningar gäller personer som känner sig lurade att teckna abonnemang eller gjort transaktioner utan att ha gett sitt medgivande. Så här säger Konsumentverket till di.se om annonserna och anmälningarna:
Uppsåtet verkar vara att luras. Om företagen velat göra villkoren för konsumenten tydligare så hade det inte varit svårt alls” säger Henrik Örnstedt, utredare på Konsumentverket till di.se.
Vanligtvis är det företagen bakom annonserna som står ansvariga enligt svensk lag, men om ett annat företag är väsenligt medverkande till att annonserna når de ovetande kunderna så kan detta stå till svars i svensk domstol. Facebook kan i det här fallet ha medverkaransvar för vilseledande marknadsföring.
Facebook ska ha mottagit ett krav från Konsumentverket om att ta bort alla oseriösa annonser som riktas mot svenska användare. Om de väljer att inte göra så kan det bli tal om tunga vitebelopp i miljonklassen. Facebook har fått en vecka på sig att lägga fram en åtgärdsplan till Konsumentverket och svara på kritiken.
Lämna ett svar
Visa kommentarer