Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar att Elgiganten byter ut en skadad Ipod som lämnats in av en kund. Enligt uppgift ska servicen som tagit hand om produkten ha påstått att enheten var vattenskadad och därmed vägrar Elgiganten göra ett byte – och lämnade tillbaka den söndriga Ipod:en. Dock har Elgiganten inte kunnat uppvisa bevis på sina påståenden om fuktskada, så nu rekommenderar ARN att kunden ersätts med en helt ny Ipod.
Det här är en historiera som man läser alltför mycket om nuförtiden. Något lämnas in för att det är söndrigt och man får ett kort meddelande tillbaka om att produkten är vattenskadad. Ingen garanti lämnas och man ombeds betala för en reparation eller köpa helt ny produkt – eller ännu värre att man måste betala för kontroll och frakt av den felaktiga produkten. Det drabbade mig när jag lämnade in min skrivare till Elgiganten för att den vägrade dra in papper för utskrift.
800 kr för felsökning och frakt
Efter bara några dagar fick jag ett meddelande om att skrivaren hade en dammtuss som gjorde att pappersmatningen inte fungerade korrekt. När jag såg dammtussen kunde jag snabbt konstatera att den omöjligen hade varit ett problem och krävde mer information från berörd servicepersonal – som vägrade lämna ut något. Tussen var problemet, så enkelt var det menade man. 800 kronor skulle kontrollen och frakten gå på, ett pris som var dyrare än vad skrivaren kostade från början.
Det slutade med att skrivaren låg kvar på Elgiganten, komplett med stor låda, och stal hyllmeter i tre månader (det är maxtiden innan företaget tar produkten som betalning för utfört arbete). Efter fem samtal från Elgiganten där de frågade om jag tänkte hämta ut min skrivare så sade jag åt dem att behålla dem – och då var det två dagar kvar tills de kunde behålla den. Jag lät den alltså ligga (med kontroll på plats, inte ska de försöka ta den i förtid inte) i tre månader bara för att.
Jag har inte slutat att handla på Elgiganten bara för att jag känner mig orättvist behandlad av deras servicepersonal. Däremot så har jag börjat ställa ordentliga krav på felsökningsresultaten och de får jobba betydligt hårdare med att leverera den service jag vill ha på de produkter som lämnas in. Det är sällan jag måste lämna in något, men när man väl gör det och vet att det inte är vatten eller damm som är problemet – ja då ska allt skötas korrekt från Elgigantens sida.
Via IDG
Lämnade in en mobiltelefon på Phonehouse i Borås. Efter två veckor kom ett sms att nu var den lagad på garantin. Icke sa Nicke. Nu tog den inte emot simkortet. Fredag em. Laddade den och lämnade in den på lördag. Efter 3 veckor inte ett meddelande från Elgiganten. Gick då ner till affären vid stora torget i borås. Vill du acceptera kostadsförslaget…sa säljaren. Vilket kostanadsförslag ..sa jag. 960 kr för att laga simläsaren. Nä nä ge mig telefonen tillbaka lagad… nä sa säljaren 468 kr olagad eller så skrotas din telefon trots att det är mindre än ett år sedan jag köpte den, så nu är jag bestulen på en mobiltelefon
Hej Albin,
Ta kontakt med Konsumentverket och berätta för dem om ditt ärende hos Phonehouse. Ett tips är att om möjligt spela in alla dina samtal med kundtjänsten på Phonehouse och fotografera allt material som är värt att spara. Jag hoppas innerligt att du får löst problemen och att telefonen skickas tillbaka till dig.
Med vänliga hälsningar
Mikael