Annonser på Facebook används av bedragare för att lura till sig miljontals kronor, samtidigt som moderbolaget Meta tjänar stora pengar på att visa reklamen – även när de anmäls som bluff av användarna.
TL;DR
- Meta tjänar miljarder på bedragarnas annonsering på Facebook
- Svenskar har förlorat halv miljard på bluffannonser under en enda sommar
- Bluffannonser tas inte bort när de anmäls av användarna
- Kalla Fakta avslöjar stora brister i arbetet med att ta bort bluffannonser
- Oklart om avslöjandet leder till faktiska åtgärder
- Mark Zuckerberg polisanmäld för bedrägeri – i Sverige

Meta tar inte bort bluffannonser som anmäls
Undersökningar visar tydligt att Meta inte gör tillräckligt för att skydda användarna från bluffannonser. En granskning visar att bara ett fåtal annonser tas bort även om de är uppenbara bluffar som lurar användarna.
TV4 Nyheterna anmälde 200 annonser på Facebook för granskning och Meta svarade med att ta bort 10 av dem. Dessutom lät bolaget bedragarna visa alla andra annonser de hade aktiva även för de som anmäldes.
Kända profiler används i en enorm utsträckning av bedragare för att locka och lura användare till att klicka på bluffannonser. Facebook har blivit en plattform där bedragare relativt fritt kan presentera sitt skadliga innehåll – och Meta drar in miljoner årligen på det.
Nyhetsbyrån Reuters avslöjar att 10 procent av Metas omsättning förra året kom från bluffannonser eller förbjudna varor. Summan rakt in till Meta? 150 miljarder kronor. Användare världen över berövas på sina pengar, Meta drar in miljarder till bankkontot.
Vi har själva testat att anmäla ett stort antal annonser från bedragare, framför allt de som nyttjar kända profiler till att locka till klick, och det är alltför ofta som annonserna får vara kvar på plattformen.
Därför kan bedragare fortsätta enligt Meta
I en intervju med Kalla Fakta säger Janne Elvelid, policychef i Sverige för Facebooks ägarbolag Meta, att det är bolagets storlek som gör att bedragarna får fortsätta som de gör. Något som inte förklarar varför anmälda annonser får fortsätta visas trots att de är uppenbart farliga för användarna.
Janne säger i intervjun att Kalla Fakta har gjort ett ”jättebra arbete” och att de har en ”jättebra poäng” på frågan varför Meta inte kollar mönstren för hur bedragarna arbetar. Och att Kalla Faktas undersökning ”kommer att vara ett underlag som [de] kan användas [sig] av”.
Frågan är – vill de verkligen använda underlaget? När ett bolag drar in 150 miljarder årligen på något är sannolikheten liten att de tänker minska den siffran, även om det vore bra för användarna.
Vår krassa gissningen är att undersökningen av Kalla Fakta och intervjun med policychefen för Facebook i Sverige inte kommer att leda till några åtgärder. Varför skulle det? Miljarder kronor står på spel för Meta.
Utgivare polisanmäler Mark Zuckerberg för bedrägeri
Problemet är så omfattande att svenska publicistorganisationen Utgivarna har valt att polisanmäla Mark Zuckerberg för bedrägeri.
Utgivarna säger att bluffartiklar utnyttjar både mediahus och enskilda journalister, och att ”de som drabbas är framför allt privatpersoner som blir misledda av de löften som utlovas i annonserna”.
Aftonbladet skriver att Utgivarna vid upprepade tillfällen har krävt åtgärder av Facebook, men att det inte har skett. Resultatet är att fler än 5 000 svenskar har förlorat uppåt 500 miljoner kronor på bedrägerier som kan kopplas till bluffannonser på Facebook bara under sommaren.
Målsägarna för polisanmälan mot Mark Zuckerberg är Anna Brolin och Olof Lundh på TV4, samt Karin Mattisson på SVT.
Förutom ovan sker dessutom anmälningar om varumärkesintrång då kända mediers logotyper används i bluffannonserna utan tillstånd. Det omfattar bland annat kända varumärken som SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen.
FAQ
Varför polisanmäls Mark Zuckerberg för bedrägeri?
För att det visas bluffartiklar och bedrägeriannonser på Facebook.
Tjänar Meta på att visa bluffannonserna?
Ja, under förra året trots Meta ha tjänat 152 miljarder kronor på bluffannonser.
Hur mycket pengar förlorar svenskar på bluffannonser?
Beräknat av Finansinspektionen är att cirka 5 000 svenskar förlorade uppåt 500 miljoner bara under en sommar.
Tar Meta bort alla bluffannonser som anmäls?
Nej, undersökningar visar att många bluffannonser inte tas bort även om de anmäls till Meta.










Lämna ett svar
Visa kommentarer