Klarna fortsätter att bita sig fast bland de mest anmälda bolagen i Sverige. På årets skamlista från Råd & Rön når finansbolaget plats 6 med 196 anmälningar till Konsumentverket – långt under ettans 529 anmälningar.
Klarna har tagit ett litet steg mot bot och bättring genom att få från en femte- till en sjätteplats jämfört med förra året. Kritiken är framför allt riktad mot utebliven ersättning för beställda produkter som betalts med Klarna med utan leverans.
Istället för att ersätta kunderna har Klarna krävt ett ärendenummer från ARN. Bolaget själva säger att ”oseriösa aktörer” försökt lura bolaget vilket bidragit till en ökning i antal ärenden, men också att antalet klagomål har minskat med 70 procent sedan årets början. Hur många det minskat från är dock högst oklart.
Flest anmälningar till Konsumentverket år 2024
1. By Métis – 529 anmälningar
2. Dinbilgaranti – 369 anmälningar
3. Bedomahalsa.com – 340 anmälningar
4. Tele2 – 279 anmälningar
5. Telia – 227 anmälningar
6. Klarna – 196 anmälningar
7. Telenor – 145 anmälningar
8. Nordic Best Energi – 123 anmälningar
9. Synsam – 113 anmälningar
By Métis är ohotat mest anmäld till Konsumentverket
By Métis har fått 529 anmälningar på sig under 2024. Många fler än tvåan DinBilGaranti som ”bara” har 369 anmälningar.
Det är en tjänst som specialiserat sig på att säga upp prenumerationer åt kunder. Priset? 400 kronor per år. Kritiken? Anmälarna visste inte att det fanns en kostnad, säger att de aldrig använt tjänsten och en del trodde sig säga upp sin presentation direkt hos tjänsten de ville vända sig till.
Aftonbladet har rapporterat om By Métis tidigare där nyhetssajten avslöjade hot från bolaget med betalningskrav på tusentals kronor. Merparten ligger runt 400-800 kronor, men det finns fall där minst en person riskerade en faktura på nära 10 000 kronor.
Rådet är att undvika By Métis till varje pris och bestrida alla betalningskrav och fakturor. Anteckna alla händelser, polisanmäl och bestrid. Bolaget är registrerat i Nederländerna och saknar telefonnummer för kontakt.
Telecombolagen dominerar anmälningarna
Det finns tre telecombolag på listan över bolagen med flest anmälningar – Tele2 (4), Telia (5) och Telenor (7).
Många av anmälningarna handlar om längre hanteringstider över telefon vid uppsägning av abonnemang och tjänst, krav på uppsägning över telefon och levererad tjänst inte innehåller vad säljsamtalet gav sken av. Exempelvis löften om rabatter som inte uppfyller förväntan från säljaren.
Tele2 kritiseras extra hårt av många sportfans som förlorade möjligheten att se Champions League när det utgick från bolagets tv-paket.
DinBilGaranti – ettan som blev en tvåa
Tvåa på listan är ständigt kritiserade DinBilGaranti. Ett bolag som belysts flera gånger i media och som har en stående varning hos Konsumentverket. Så illa är det att Google till och med lyfter fram Konsumentverkets varning framför bolagets egna webbsajt när man söker på ”Dinbilgaranti”.
När man besöker bolagets webbsajt får man meddelandet att Stockholmsbaserade ”Total Försäkring” övertar DinBilGarantis kunder. Anledningen enligt meddelandet är att Total Försäkring vill ”erbjuda bättre och tryggare lösningar för bilägarna”.
Total Försäkring har visat negativa siffror ända sedan starten 2019 och har enligt Allabolag inga anställda.
Lämna ett svar
Visa kommentarer