Konsumentverket vill förbjuda telefonförsäljning

headphone microphone unsplash

Telefonförsäljning är ett av svenskarnas största irritationsmoment och nu föreslår Konsumentverket att metoden helt ska förbjudas. Myndigheten beskriver försäljningssättet som oönskat, olämpligt och djupt problematiskt – något som inte kan lösas med fler regler, utan kräver ett förbud.

Viktigt att veta

  • Sex av tio svenskar svarar inte på okända nummer för att slippa telefonförsäljare.
  • Nästan ingen vill bli uppringd, inte ens av företag man redan är kund hos.
  • Telefonförsäljning leder ofta till tvister om avtal och abonnemang.
  • Mest utsatta är personer med funktionsnedsättning och de med utländsk bakgrund.
  • Konsumentverket föreslår ett generellt förbud, med ett opt-in-system som alternativ.
  • Regeringen har fått rapporten på sitt bord och ska nu ta ställning.

Stora problem för konsumenterna

Trots tidigare åtgärder som Nix-registret och krav på skriftliga avtal är telefonförsäljning fortfarande ett av de vanligaste konsumentproblemen. Anmälningar om vilseledande och aggressiv marknadsföring är markant fler här än vid andra säljmetoder.

Enkäter visar att åtta av tio svenskar försöker undvika samtalen. Sex av tio svarar helt enkelt inte på okända nummer. Det har lett till att många missar viktiga samtal från exempelvis vården, polisen eller myndigheter.

money loan pengar skuld unsplash
Det är vanligt att få samtal om lån och krediter – men snart kanske du slipper otyget.

Tvister och skuldsättning

Telefonförsäljning skapar ofta konflikter om huruvida ett köp ens har gjorts. Många konsumenter uppger att de bara tackat ja till mer information, men blir ändå bundna till dyra abonnemang. Särskilt problematiskt är försäljningen av lån, där aggressiv marknadsföring riskerar att försätta personer i skuldfällor.

Produkter som ofta säljs via telefon är:

  • Krediter och lån
  • Elavtal
  • Försäkringar
  • Lotterier och spel
  • Hälsokost
  • Mobil- och tv-abonnemang

Konsumentverkets slutsats

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell är tydlig:

”Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen. Det är en affärsmetod som i sin grundkonstruktion är problematisk.”

Myndigheten konstaterar att regler och tillsyn inte räcker. Problemen ligger i själva sättet försäljningen sker – att konsumenten överrumplas och tvingas fatta beslut utan att kunna jämföra, överväga eller förbereda sig.

Förbud eller opt-in-system

Förslaget till regeringen är ett generellt förbud mot telefonförsäljning. Om det inte genomförs föreslås istället ett opt-in-system, där endast de som aktivt anmält sitt intresse kan bli uppringda. Det skulle vara en skarpare variant av dagens Nix-register, men Konsumentverket menar att inte ens det angriper grundproblemet.

Nästa steg

Rapporten är nu överlämnad till regeringen, som ska ta ställning till om Sverige får ett totalförbud mot telefonförsäljning eller om opt-in-modellen kan bli verklighet.

Det är också slutet på en era – rapporten är det sista större beslutet under Cecilia Tisells nio år som Konsumentombudsman, innan hon lämnar över posten till sin efterträdare.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.