Garmin-klockor kraschar med blå triangel (så fixar du)

garmin venu 2 plus 2022

Smartklockor och träningsklockor från Garmin kraschar och visar en blå triangel på skärmen. Känner du igen problemet? Då undrar du säkert varför triangeln visas och hur du fixar problemet.

Mängder av användare upplever samma problem och Garmin är medvetna om problematiken. I ett meddelande bekräftar tillverkaren att problemet bland annat drabbat serierna Fenix, Epix och ForeRunner. Även serierna Venu och Vivoactive är drabbade enligt användare på Reddit.

Det är inte alla modeller i en serie som är drabbade. Exempelvis nämns Vivoactive 4 som drabbad, men däremot inte Vivoactive 5.

garmin blue triangle issue 2025
Bilder: Reddit

Visas när GPS-aktivitet påbörjas & lösningen

Den blå triangeln visas när en GPS-aktivitet påbörjas. Exempelvis när du startar en träning eller använder kartfunktionen på de klockor som stöder det. Triangeln kan även vara en startskärm som inte försvinner.

För att lösa problemet kan du hålla in på/av-knappen vilket kan återställa funktionaliteten. Du startar då om din klocka vilket nollställer minnet och ger dig en fräsch nystart. Så fort klockan är omstartad ska den synkroniseras med Garmin Connect-appen på telefonen eller Garmin Express för datorn.

Garmin säger också att drabbade användare som inte ser en lösning via en omstart kan kontakta tillverkaren för mer rådgivning.

Därför kraschar din Garmin-klocka

Garmin har inte bekräftat den exakta anledningen till varför problemet med klockorna uppstår. På Reddit spekulerar användarna om var problemet finns.

Rapporter indikerar att problemet är att klockorna som drabbas går in i en ändlös så kallad ”boot loop” där de startar om gång på gång på gång, utan att ta sig vidare i processen.

Anledningen kan var en felaktigt konfigurerad eller korrupt GPS-fil som synkroniseras från en ansluten mobiltelefon eller dator. Filen skickas automatiskt från Garmin till miljontals användare och det går inte att undvika den.

En temporär lösning

Den första och enklaste lösningen nämner vi ovan – en tvingad omstart av klockan genom att hålla in på/av-knappen.

Om det inte hjälper kan det hjälpa att fabriksåterställa smart- eller träningsklockan. Hur du gör beror lite på vilken modell du har – konsultera din manual eller kolla på Garmins supportsida efter råd.

Kom ihåg att en fabriksåterställning raderar information. Om du har träningsdata som inte är synkroniserad med din mobiltelefon eller dator går den förlorad för alltid. Synka före fabriksåterställningen!

En mindre destruktiv lösning är att ansluta klockan till en dator och ta bort en specifik fil. Här är stegen från Reddit:

Ställ in klockan utan att ansluta till telefon eller wifi. Synkronisera endast med en dator via USB-kabel och Garmin Express, men se till att ta bort den trasiga uppdateringsfilen innan du kopplar från klockan. Det är också möjligt att återställa den tidigare klockbackupen på detta sätt (Garmin Express → Verktyg & Innehåll → Verktyg → Backup, välj backup, låt den synkronisera och ta sedan bort GPE.bin innan du kopplar ur).

Synkronisering via telefon eller wifi laddar alltid ner den trasiga uppdateringen tills Garmin tar bort den från sina servrar.

Stäng av telefonsynkronisering (eller Bluetooth på klockan helt).

Om du vill synkronisera, gör det via Garmin Express på en dator, men innan du kopplar ur måste du ta bort uppdateringsfilen:

  1. Avsluta (döda) Garmin Express
  2. Öppna OpenMTP (eller Android File Transfer) och visa enhetens innehåll
  3. Ta bort alla filer (GPE.bin) i Garmin/RemoteSW/
  4. Först då är det säkert att koppla ur klockan
Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.