Nintendo Switch 2 kan bli en ordentlig uppgradering rent hastighetsmässigt jämfört med dagens modell från 2019. Den som hoppas på en konsol med rå kraft i klass med Xbox Series X och Playstation 5 lär dock bli besviken. Här är vad vi vet om Nintendo Switch 2 just nu.
Så snabb ryktas Switch 2 vara
De senaste uppgifterna pekar på att Nintendo Switch 2 får två hastighetslägen. Ett lite långsammare och strömsnålare läge när den är handhållen, och ett prestandaläge när den är placerad i sin så kallade docka.
När spelkonsolen är handhållen kan den vara ungefär lika snabb som en Playstation 4 medan en dockad Switch 2 kan prestera i klass med en Playstation 4 Pro.
Det betyder att Nintendo kan begränsa hastigheten i sin kommande spelkonsol till hårdvara jämförbar med vad Sony introducerade under 2013 respektive 2016. Vi pratar alltså om gaming för tio år sedan, eller ungefär en hela konsolgeneration.
Nyare teknik hjälper när hastigheten sviker
Nintendo Switch 2 kommer att ha en stor fördel jämfört med de tre, tidigare modellerna som släppts. Det är introduktionen av nyare tekniker som Nvidia DLSS.
Nvidia DLSS är en uppskalningsteknik som gör att långsammare hårdvara kan visa snyggare effekter och ändå nå en acceptabel bildvisningsfrekvens på 30 fps eller 60 fps. Vad som sker är att bilden man renderas i en låg upplösning och sedan skalas upp innan den visas till en högre upplösning.
DLSS används av ett stort antal grafikkort och spel för PC idag. Switch 2 väntas använda en AI-förbättrad variant av DLSS i samarbete med Nvidia och det lär vara en stor hjälp för att pressa ur den handhållna spelkonsolen så mycket grafiskt godis som möjligt ur den begränsade hårdvaran.
Nintendo Switch jämförd med Xbox & Playstation
Hur snabb är dagens Switch-modell jämfört med spelkonsolerna ur Xbox- och Playstation-serierna?
Det finns tre modeller just nu. Originalet från 2017, refresh-modellen från 2019 och senaste Switch OLED.
Skillnaden i prestanda är minimal. Det som framför allt skiljer dem åt är batteritiden där de nyare modellerna har ett energieffektivare systemchip som gör dem svalare och hjälper batteriet att hålla längre.
En direkt jämförelse mellan Switch och tidigare Nintendo-konsoler placerar modellen i närheten av gamla Wii U från 2012.
Om vi istället jämför med en konkurrerande spelkonsol kan nämnas att Xbox Series S från 2020 är tio gånger kraftfullare i rå prestanda. Syskonmodellen Xbox Series X är ännu starkare än Series S – på en nivå där vissa spel, som grafikintensiva Mortal Combat 1, har en pinsamt stor skillnad i de visuella effekterna.
Switch 2 har något konkurrenterna saknar
Nintendo har ett ess i skjortärmen som konkurrenterna saknar, både på konsol- och PC-sidan. Och det är en enorm uppställning populära spel och figurer som kommer att driva intresset för Switch-serien. Oavsett hur långsam och dyr den kan väntas bli är Super Mario, Zelda och de andra Nintendo-karaktärerna en ekonomisk faktor att räkna med för Nintendo.
Den japanska speljätten måste inte konkurrera på samma villkor som Sony och Microsoft. Nintendo har kraften att gå sin egen väg och sätta egna regler för hur spel till spelkonsoler får se ut 2025.
Med det sagt, om Nintendo inte vill halka efter för mycket framöver gäller det att Switch 2 inte är för långsam direkt ur lådan. Det gäller att spelen åtminstone kan drivas i 60 fps som är något av ett absolut minimum idag för vilken respektabel spelkonsol som helst. Och absolut i kalhyggen som Zelda-spelen Echoes of Wisdom, Tears of the Kingdom och Breath of the Wild där grafiken redan är minimalistisk och världen i princip saknar någon rimlig uppbyggnad kring vegetationen.
Tekniska innovationer kring Joy-Con
En enorm nyhet är att handkontrollerna Joy-Con som följer med Switch-konsolerna kan få stora, tekniska innovationer som gör dem mycket bättre än första generationens handkontroller.
Det första är att det nuvarande systemet med skenor tas bort och att kontrollerna istället fästs med starka magneter. Det gör det lättare att ta av och på handkontrollerna, samt att risken för slitage och skador minskar eftersom dagens skenor är av plast.
Den nya monteringslösningen ska ha en 13-polig kontakt i en rundand fördjupning samt en knapp för att frigöra kontrollerna från spelkonsolen.
En annan, kanske ännu större nyhet är att Nintendo (påstås) har löst problemet med så kallad drifting. Drifting är ett utbrett och mycket kritiserat problem med Switch-kontrollerna där spelkonsolen registrerar rörelse åt något håll med de analoga spakarna även när de inte rörs av spelaren.
Genom att använda ”Hall effect joysticks” i Switch 2-kontrollerna ska drifting vara eliminerat, men huruvida det faktiskt stämmer återstår att se. Nintendo tjänar storkovan på den gamla, beprövade Switch-designen och huruvida de är villiga att öka sina tillverkningskostnader för att hjälpa spelarna med ett problem bolaget inte själva erkänt är oklart.
Lämna ett svar
Visa kommentarer