Kritiken: Tele2 försvårar för kunder när de vill byta mobiloperatör

Bryter Tele2 mot lagen? Det ska PTS och Konsumentverket undersöka

kvinna mobiltelefon freestocks unsplash
Foto: freestocks, Unsplash

Tele2 granskas efter uppgifter om att mobiloperatören försvårar för kunder som vill byta operatör.

TL;DR

  • Tele2 följer inte praxis för nummerportabilitet
  • PTS och Konsumentverket har inlett en utredning
  • Kan leda till att du har två mobilabonnemang samtidigt
  • Inget uttalande från Tele2 i skrivande stund

Det finns en tydlig praxis för hur mobiloperatörer ska underlätta för kunder som vill byta operatör. Det ska vara enkelt att byta och man ska få en tydlig sammanfattning av det nya avtalet.

Där alla andra mobiloperatörer använder en automatisk tjänst för att hantera nummerflyttar har Tele2 valt att göra det manuellt. Det gör att hanteringen av flyttar tar längre tid, och konsumenten riskerar då att sitta med två aktiva abonnemang helt i onödan.

Det finns alltså en risk att den som väljer ”fel” operatör får dubbla kostnader vid ett byte.

Post- och telestyrelsen har meddelat att en granskning av Tele2 är inledd för att undersöka problematiken. Myndigheten kommer även se över sina egna regler för nummerportabilitet.

Arbetet sker i samråd med Konsumentverket och finns inget slutdatum i skrivande stund.

Nämnvärt är att det inte finns några bevis just nu på att Tele2 bryter mot rådande lagar och regler. Däremot finns indikationer på att den som använder Tele2 kan få en sämre upplevelse vid ett byte av operatör än med de andra aktörerna.

Post- och telestyrelsen har gått ut med ett pressmeddelande där man säger att ”vi går in i en period där många skaffar nya abonnemang i samband med Black Friday och kommande julhandel. Det är då viktigt att konsumenterna känner till att det finns en risk för att hamna med två parallella abonnemang.”.

Kritiken från konkurrenterna

Konkurrenterna Telia, Telenor och Tre är mindre nöjda över den manuella hanteringen hos Tele2. Anledningen är att operatören ringer upp kunder och försöker övertala dem att stanna.

Dagens Industri skriver att de kan visa hur säljare från Tele2 försöker vinna tillbaka kunder som vill göra en nummerportering.

Så skriver Tele2 om portering till annan operatör

På sin webbplats skriver Tele2 att nummerportering är möjligt för dig som inte har någon bindningstid kvar på abonnemanget.

Den som vill flytta sitt nummer kan kontakta en annan operatör, skaffa en tjänst och begära att få ha kvar sitt nummer.

Tiden det tar att flytta numret menar Tele2 är upp till den andre mobiloperatören.

Om du ska byta operatör behöver du först kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar samt att det går att flytta ditt telefonnummer. Därefter kan du kontakta den nya operatören som sedan begär en nummerportering från Tele2. Hur lång tid det tar beror på vilket porteringsdatum den nya operatören sätter.

Det står inget om manuell hantering av mobilnummer.

Viktigt att veta

Bryter Tele2 mot lagen?

Det finns inget som pekar på det just nu. Däremot har PTS och Konsumentverket inlett en granskning för att säkerställa att operatören sköter sig.

Vad är problemet som uppdagats?

Att Tele2 övergått till en manuell hantering vid nummerportering och kontaktar kunder för att få dem att stanna kvar.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.