Instagram visar allt fler annonser och mängden har i det närmaste exploderat i antal de senaste månaderna. Detta enligt Brand Networks – ett annonsnätverk som visar annonser på sajten – vilka presenterar siffror över hur många annonser som de visar på det sociala bildnätverket.
Och mängden är inte uppskattande om vi säger som så. I en rapport säger Brand Networks att 50 miljoner annonser visades under augusti förra månaden. Den siffran ökade till det dubbla under september och i december visades otroliga 650 miljoner annonser. Brand Networks menar att trenden kommer att hålla i sig och räknar med att visa fler än en miljard innan mars i år.
En stor del av bildmaterialet var video snarare än traditionell bild och Jamie Tedford, VD på Brand Networks, sade att otroliga 92 procent av alla annonser under Cyber Monday var videor. Det är betydligt mer än man hade räknat med och ser en extrem trendökning på rörliga annonser som är mycket snabbare än tidigare trott var möjligt.
Kostnaden kan bli ofattbar
Kostnaden för att visa annonser är hög men mycket handlar om kostnaden för att konvertera betraktare till köpare, något som står fashionannonsörer mycket dyrare än bostads- eller reseannonsörer. Risken är också att Instagram får betala ett mycket högre pris än tänkt om sajten lyckas reta upp och förlora användare på grund av annonserna.
I slutändan faller det tillbaka på Facebook som äger Instagram, något som kan skicka en stötvåg genom internet av bibliska proportioner. Inte minst då Facebook är världens mest använda webbsajt och lever på att växa; något man inte gjort med Instagram på flera månader.
Senaste rapporten om en tillväxt på Instagram kom i september förra året, samtidigt som de första annonserna började visas. Om annonserna är anledningen till att tjänsten slutat växa är svårt att säga men tids nog lär vi få reda på hur det ligger till.
Hur ser du på annonser, både på webbsajter och i tjänster som Instagram? Skriv gärna en kommentar och berätta.
Lämna ett svar
Visa kommentarer