Apple har återigen höjt priset på sin streamingtjänst Apple TV+. När tjänsten lanserades i Sverige 2019 kostade den bara 59 kronor i månaden – och det första året bjöd Apple dessutom på gratis abonnemang för alla som köpte en Apple-produkt. Sedan dess har priset höjts i flera steg, och nu landar månadsavgiften på 119 kronor.
Så har priset utvecklats
- 2019: lansering med gratisår, därefter 59 kr/månad
- Efter första höjningen: 89 kr/månad
- Efter andra höjningen höjning: 99 kr/månad
- 2025: nu 119 kr/månad
Månadskostnaden har alltså ökat med 102 procent (eller 60 kronor) sedan lanseringen 2019 och med 20 procent (20 kronor) sedan förra höjningen.
Apples motivering
Apple hänvisar till att prisökningen speglar den växande mängden originalinnehåll på Apple TV+. Sedan starten har tjänsten gått från att erbjuda ett fåtal serier till ett brett bibliotek med filmer, serier och dokumentärer, alla i 4K HDR och utan reklam.
I ett uttalande betonar Apple också värdet av Apple One, deras paket där Apple TV+ ingår tillsammans med andra tjänster som iCloud+, Apple Music och Apple Arcade. För många användare kan det bli ett mer prisvärt alternativ än att betala för varje tjänst separat.
Den inofficiella anledningen till prisökningen
Trots runt 45 miljoner abonnenter under 2024 förlorar Apple TV+ mer än en miljard dollar årligen. Enligt en rapport från The Information är streamingtjänsten den enda av Apples prenumerationstjänster som inte genererar vinst.
Apple lanserade TV+ 2019 med målet att skapa en exklusiv, reklamfri streamingtjänst full av egna produktioner. Men trots succéer som Severance och The Morning Show står Apple TV+ bara för knappt en procent av all streamingtittande per månad. Som jämförelse har Netflix drygt 8 procent, enligt Nielsen.
Abonnentbasen är alltså relativt liten, och innehållskostnaderna mycket höga. Enligt The Information gick Apple in med en ursprunglig innehållsbudget på 5 miljarder dollar, men har på senare tid tvingats dra ner den med runt 500 miljoner för att minska förlusterna.
et är tydligt att Apple TV+ inte byggdes för att stå på egna ben. Netflix-chefen Ted Sarandos kommenterade nyligen strategin och kallade tjänsten för ett ”marknadsföringsspel”, snarare än en affärsmodell i sig. Apple använder TV+ som ett verktyg för att hålla användarna kvar i sitt ekosystem och bygga lojalitet till iPhone, iPad och Mac.
Det är också en del av förklaringen till varför tjänsten fortfarande är helt annonsfri och har en enda prissättning – något som skiljer sig markant från konkurrenter som Netflix, Disney+ och Prime Video.

Tre månader gratis vid Apple-köp
Apple behåller sitt erbjudande där man får tre månader gratis Apple TV+ när man köper en ny iPhone, iPad, Apple TV eller Mac. Efter de tre månaderna övergår abonnemanget automatiskt till den nya månadsavgiften på 119 kronor.
Apple TV+ var länge en av de billigaste streamingtjänsterna i Sverige, men med den senaste höjningen ligger priset nu i nivå med flera konkurrenter. Det är fortfarande en annonsfri tjänst med endast ett abonnemangsplan, men för konsumenterna blir det tydligt att även Apple nu följer trenden med allt dyrare streaming.











Lämna ett svar
Visa kommentarer