AI Mode släpps utanför USA – först är Indien

google ai mode 2025 press

Google har testat det hett omtalade sökläget AI Mode på den amerikanska marknaden i några veckor nu. Intresset är stort och kritiken hård från flera håll, men det avskräcker inte Google från att ta nästa steg i sin plan – att rulla ut AI Mode på alla marknader.

AI Mode fungerar just nu på engelska och använder en specialdesignad variant av Gemini 2.5 under huven. Tekniken bakom svaren är att användarens frågeställningar bryts ner i mindre delar, så kallade ”subtopics” som sedan bryts ner ytterligare i flera frågeställningar. Allt i det tysta och på bara någon sekund.

AI Mode använder realtidskällor & butiksdata

Förutom att använda webben till att söka och hitta svar nyttjar AI Mode realtidskällor för att hela tiden ha den mest relevanta informationen tillgänglig. Dessutom skrapas flera miljarder produkter från webbutiker för att kunna tillhandahålla den senaste shoppingdatan.

Två stora detaljer är att användare kan använda röstsök och lägga till bilder för ett mer komplett sökresultat. Något som är uppskattat framför allt på mobiltelefonen där det snabbare upp och är mer praktiskt än på exempelvis stationära eller bärbara datorn.

Att använda AI Mode är enkelt. Allt du behöver göra (när det är möjligt i Sverige) är att klicka eller trycka på den nya genvägen i söken på Google. Skriv din fråga, eller egentligen vad som helst, och få ett nära omedelbart svar tillbaka. Det går även att söka med AI Mode direkt från AI Overview vilket tar chattupplevelsen ännu närmare användaren, och minskar behovet av att klicka sig vidare i det vanliga sökresultatet.

google ai overview wrong 1 2024
AI Overview har inte alltid de bästa svaren….

Positiv response från användarna – sajtägarna är kritiska

Google meddelar att responsen från användarna har varit positiv.

We’ve seen users putting it to work in diverse ways—from diving deep into topics for learning to understanding complex how-tos.

Däremot säger inte sökjätten något om den massiva kritik som växer hos sajtägare och inom SEO-världen där många stora webbsajter tappar en stor mängd trafik med AI Mode. Här är några siffror över hur mycket trafik stora nyhetssajter tappat med AI Mode enligt New York Post:

  • Forbes: -40 %
  • HuffPost: -40 %
  • DailyMail: -32 %
  • CNN: -28 %
  • The Post: -27 %
  • Wall Street Journal: -17 %

Google har kategoriskt förnekat att AI skulle vara anledningen till att trafiken minskar för sajtägarna.

We’ve seen many inaccurate claims about traffic from Search, often based on speculative or incomplete information, questionable methodology, or data that predates AI Overviews. New AI experiences in Search enable people to ask even more questions, which creates new opportunities for businesses and content to be discovered.

Istället beskyller Google mätstatistiken för att vara potentiellt inkomplett. Siffrorna ovan kommer från SimilarWeb och de inkluderar inte statistik från appar, vilket Google är snabba att poängtera.

Google har en mycket långsammare utrullning av AI Mode än med AI Overview. Varför vet vi inte, men riskerna för berörda sajter är mycket större vilket troligtvis gör att Google inte vill skynda för snabbt. Om AI Mode har en starkt negativ effekt på sajter i bred skala är risken att företag går i konkurs och att myndigheter börjar granska vad som pågår – vilket i sin tur kan leda till mångmiljardböter och regulering av hur AI används för internetsök. Inget som Google vill ha vågar vi mena.

Läs mer om AI Mode hos Google här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.