Xbox-ansvariga kritiserar kritikerna – vill utbilda i kunskap!

microsoft xbox one kinect

Om du inte gillar att Xbox One kräver anslutning till internet så kan du köpa en Xbox 360 istället. Punkt slut. Så tycker Xbox-ansvariga Don Mattrick när han nyligen fick frågan om saken, och det verkar som att Microsoft är mycket bestämda i frågan. Flera talespersoner har försvarat hur begagnade spel ska hanteras och hur kunderna tycker verkar inte alls finnas med i beslutsfattningen.

Kanske är det därför som Sony Playstation 4 ser bättre förhandsbokningssiffror hos de stora teknikbutikerna Amazon och Webhallen. Med en aggressiv prissättning på 399 euro vill Sony slå hårt mot Microsoft som satt ett cirkapris på 499 euro här i Europa. I slutändan lär priset inte skilja fullt så mycket när konsolerna når våra svenska butiker och för fansen betyder det nog inte så mycket.

Personligen tycker jag att Microsoft är mycket ignoranta när de gång på gång försvarar hur de hanterar spel Xbox One. Yusuf Mehdi är strategisk- och marknadsansvarig för Xbox-konsolen och enligt honom krävs ”utbildning” för att marknaden ska förstå vägarna de valt. Menar de verkligen att vi kunder inte alls har någon talan och att vi ska rätta oss i ledet med PR-bladen i hand? Hoppas inte det.

Det är givetvis förståeligt att många reagerar så kraftigt som vi har sett då stora förändringar sällan ligger väl till hos användare och kunder. Vi har under många år vant oss vid hur Xbox 360 och Xbox Live fungerar, något som är väl inarbetat i hur vi tänker och tycker. Att göra något så vågat som att begränsa begagnatmarknaden är ett riskfyllt drag som kan slå hårdare mot Xbox One än Microsoft vågar tro.

Vad tror ni?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.