Windows-tablets säljer ruskigt dåligt

microsoft-surface-rt

Tablets med Windows fortsätter att sälja riktigt dåligt och efter en marknadsgranskning av Strategy Analytics går det inte att förneka hur illa ställt det är för Microsoft. Själva huvudbolaget går fortsatt bra på flera olika marknader, men telefoner och tablets har inte riktigt hängt med i svängarna och växer inte som Redmond-företaget hade önskat.

Detta trots att många företag är riktigt intresserade av tablets med Windows, inte minst för att väldigt många redan använder operativsystemet på sina stationära- och bärbara datorer. 2,3 miljoner Windows-tablets såldes under årets andra kvartal – vilket är en ökning med 200 000 jämfört samma period förra året. Tyvärr är det också en minskning mot första kvartalet i år.

Kanske är det så att många nu avvaktar lanseringen av Windows 8.1 och Windows Phone 8.1 innan de beslutar sig för att köpa. Det har varit anmärkningsvärt tyst från såväl Microsoft som alla partners med Windows-telefoner (förutom Nokia givetvis) och det skulle inte förvåna om de gör en storsatsning när nya Windows är på gång. Varför köpa nu när det kommer nytt till hösten?

Få anledningar att köpa Windows-telefoner

Idag finns inte många anledningar till att köpa en Windows-tablet eller telefoner om man ställer dem mot produkter med Android eller IOS. Det pratas även mycket lite i mobilbutikerna om just Windows, speciellt i telefoner, så det är inte konstigt om konsumenterna väljer Android eller IOS då de är mer säljvänliga idag. Det behövs en rejäl marknadskampanj i höst.

Gällande Microsoft Surface så kan sägas att RT-modellen är en total flopp, något som även Microsoft erkänner via ett uttalande där de bekräftar att man tillverkat på tok för många exemplar. Som om inte det vore nog så fick man nyligen skriva ner sin kvartalsrapport med hela 900 miljoner på grund av osålda exemplar av Surface RT. Pro-modellen däremot är stabilare i sin försäljning.

Det är dags för Microsoft att rycka sig i kragen och göra något åt sina låga marknadsandelar. Nokia kan inte bära hela bördan med sin Lumia-serie och hjälp behövs från Samsung, LG, Lenovo och HTC som tidigare har lanserat Windows-telefoner. Varför är de så tysta och skulle en satsning från deras sida vända slaget om kunderna till Microsofts fördel?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.