Nintendo Switch fortsätter storsälja – krossar Wii U totalt

nintendo-switch-portable-mode

Nintendo skruvar upp sina prognoser för försäljningen av spelkonsolen Switch. Efter ytterligare ett bra kvartal tror företagsjätten nu att de kan skeppa 17 miljoner exemplar fram till mars 2018.

Det är riktigt imponerande då Wii U endast sålde i 13,56 miljoner exemplar under hela sin femåriga livslängd. Det betyder att Switch kommer att sälja fler än det bara under sitt första levnadsår. Inte illa Nintendo, inte illa alls.

För att kunna nå sitt mål måste Nintendo hitta ett sätt att öka produktionstakten. Switch saknas fortfarande på många butikhyllor runt om i världen. Här i Sverige verkar dock tillgången vara god, åtminstone än så länge.

Nya spelet Super Mario Odyssey har blivit en av de stora drivkrafterna för Switch på senare tid. Hyllat recensenterna, älskat av spelarna. Och tillsammans med The Legend of Zelda: Breath of the Wild har spelet blivit höjdpunkten för Switch-användarna. Ett bevis på kvalitet.

Nintendo har bara under senaste kvartalet inbringat 209 miljoner dollar i ren vinst. Det utifrån 1,93 miljarder dollar i intäkter under samma period. Och Switch med tillhörande spel lär vara en stark bidragande faktor till vinsten.

Andra spel, som Super Mario Run för Android och iOS, var trots sin popularitet inte speciellt bidragande. Trots fler än 200 miljoner nerladdningar ska spelet inte ha nått acceptabla nivåer av vinst. Vilket kan ha med en hög prissättningar att göra som skrämde många som testade.

Idag finns inget som pekar på att intresset för Switch är på väg att dala, och knappast inför storhelger som Black Friday, julhandeln och mellandagsrean.

Om du tänker skaffa en Switch kring jul, då gäller det att vara med på noterna så befintliga lager inte säljer slut i de bra butikerna.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.