Facebook börjar med reklamfilmer i nyhetsflödet

facebook-logo.png

Facebook tänker införa tv-liknande reklam i nyhetsflödet på det populära sociala nätverket. Enligt uppgift räknar företaget med att det ska inbringa mellan 1 och 2,5 miljoner dollar varje dag. Det är en rejäl inkomstökning jämfört med idag och en behövlig källa för Facebook som inte har speciellt många inkomstkällor.

Enligt Facebooks VD Mark Zuckerberg är reklam något han håller mycket noga koll på just nu, speciellt på den egna webbsajten. Speciellt är det kvalitén på reklamen som är under luppen då man inte vill bli alltför påstridiga. Om man syns för mycket kan användarna bli irriterade och sluta använda Facebook.

Reklamsnuttarna ska vara cirka 15 sekunder långa och stå för 5 procent av användarnas nyhetsflöde. I praktiken betyder det att man få en reklamfilm efter var tjugonde nyhet som dyker upp i flödet. Det här gäller oavsett om det man ser är en vanlig statusuppdatering, bilduppladdning eller annat.

När det kommer till att rikta den här reklamen så används endast information om ålder och kön, mycket likt vanlig tv-reklam. Därmed tvingas Facebook bortse från exempelvis platsinformation och personliga intressen som annars skulle kunna ge betydligt smartare reklamupplevelser – men som nu alltså inte är aktuellt.

Vidare kommer Facebook bara att visa reklamfilmerna tre gånger per dag för varje enskild användare. Så även om du ser tusen uppdateringar på webbsajten så är det maximalt tre reklamfilmer som gäller – och som nämnt med minst tjugo uppdateringar mellan varje gång. Det låter faktiskt helt okej tycker jag.

Vad tycker du?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.