Din Macbook Pro 13″ kan krascha – kolla SSD:n idag

macbook-pro-2018

Har du en Macbook Pro utan Touch Bar som släpptes mellan juni 2017 och juni 2018? Då bör du kolla hos Apple om den behöver repareras – du kan nämligen förlora all data på SSD-disken.

  • Apple reparerar berörda Mac-datorer kostnadsfritt
  • Måste lämna in datorn på en timmes mjukvaru-uppdatering
  • Du kan förlora all data om datorn kraschar – säkerhetskopiera!
  • Gäller datorer med 128 GB eller 256 GB SSD-lagring
  • Apples nya hörlurar kan bli helt unika – släpps 2019

Användare har rapporterat att deras Macbook Pro fått problem med SSD:n. Problem som resulterat i att data gått förlorad och maskiner har helt slutat att fungera.

Apple har identifierat problemet och startat ett program för reparationer. Det sträcker sig under tre år från tillfället när datorn köptes. Om din dator identifieras som drabbad av SSD-problemet lagar Apple den gratis.

För att kolla om du måste fixa datorn kontrollerar du enhetens serienummer mot Apples servrar. Och det gör du via den här sidan. Tänk på att välja Sverige som land innan du klickar på ”Submit”.

Reparationen av SSD:n tar 1 timme att utföra

Om din dator är drabbad blir du uppmanad att kontakta Apple eller en auktoriserad servicepartner. När du lämnar in datorn uppdateras din SSD med ny mjukvara som löser problemet. Det tar maximalt en timme, men tänk på att alla data raderas.

En tekniker kommer att använda ett verktygsprogram för att uppdatera den fasta mjukvaran vilket kommer att ta ungefär en timme eller mindre.

Din 13-tums MacBook Pro kommer att återlämnas till dig med macOS installerat igen.

Efter service ska du återskapa dina data från en säkerhetskopia.

Apple

Det är mycket viktigt att du säkerhetskopierar all viktig data innan du lämnar in datorn.

En detalj som är viktig att nämna är att Apple lämnar ett litet förbehåll kring reparationen. Om datorn har en skada som anses påverka reparationen av SSD:n så vill företaget laga denna först, och det kan bli rysligt dyrt för dig om det är ”fel” skada.

Skriv gärna en kommentar och berätta om du är drabbad av problemet! Löste Apple problemet åt dig? Gick det snabbt och smidigt, eller var det en drygare process än företaget ger sken av? 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.