Fler nedladdningar från Google Play Store — men Apple tar vinsten

Android vs Apple

Dubbelt så många applikationer installerades via Google Play Store jämfört med Apple App Store. Trots det står Apple som den stora vinnaren med en extrem vinstmarginal per nedladdad applikation och det blir allt mer tydligt att Google inte ens är i närheten av att nå samma marginaler hur mycket de än försöker.

Strax över 200 miljoner installationer gjordes via Play Store under förra året medan siffran för App Store stannade på 100 miljoner installationer. Vinsten däremot ligger hos Apple som beräknas dra in dubbelt så mycket som Google trots att antalet nedladdningar bara är hälften.

Enligt samma rapport är de fem mest använda applikationerna från Google eller Facebook. Gällande spel på mobila enheter så dominerar Candy Crush Saga och Clash of Clans helt; den sistnämnda drar också in mest vinst av alla spel i fråga om köp inifrån spelet.

In-app köp har vuxit mycket snabbt

Just köp av typen ”in-app” har vuxit otroligt de senaste åren och under 2015 befästes betalningstypen som den mest lönsamma på alla mobila plattformar som stöder det. Det är dock inte spelen som är den övervägande vinstdrivande faktorn utan applikationer som tillhandahåller video-, musik- och datingappar.

Två kategorier som tidigare varit obetydliga men som är stigande på skalan är smarta armbandsur och tv-apparater. Dessa har nu börjat göra ett större avtryck i statistiken och det kommer att bli en mycket intressant framtid för de båda.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.