Google slutar med reklam för Apps for Education

google-logo

Google kommer inte längre att utföra så kallad datamining hos de som har ett Apps for Education-konto.

Närmare 30 miljoner användare berörs av de nya ändringarna som inte bara betyder att annonser inte längre kan visas utan även att Google inte analyserar kontoinnehåll för att kunna visa riktade annonser utanför Apps-domänen.

Tidigare har det varit möjligt för administratörer att aktivera annonser vid behov, men detta val är nu borttaget och även om Apps for Education sluppit annonser så har insamlad data om användarna använts vid exempelvis Google-sökningar.

Med tanke på att Mountain View-företaget använder reklam som en av sina huvudsakliga inkomstkällor så är det inte konstigt att Google försöker samla in så mycket information som möjligt för att optimera reklamvisningen. Att man slutar med detta för Apps for Education är helt klart glädjande ur flera synkpunkter.

Även om det är datorer som sköter all genomsökning så får den personliga integriteten sig en rejäl känga när man vet att Google genomsöker allt man sparar på Google Drive och Gmail. Inga mänskliga ögon ser vad man lagrar, men det räcker med vetskapen om att Google vill vet vad man själv vet för att det snabbt ska bli obehagligt.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.